Důležitou součástí mapového projektu aplikace GObec je platný zákaznický účet webových služeb dálkového přístupu (WSDP) k údajům katastru nemovitostí (KN), který je pro obce k dispozici jako bezúplatný.
Webové služby dálkového přístupu (WSDP) rozšiřují aplikaci Dálkový přístup(DP) o programové rozhraní pro přístup k datům KN. WSDP umožňují napojení mapové aplikace GObec na zmíněné programové rozhraní a jeho prostřednictvím využívání dat KN. DP i WSDP přistupují ke stejným datům KN a obsahově jsou jejich výstupy shodné.
Existují tři výchozí situace, ve kterých se obec nachází v případě, že chce začít využívat služby WSDP:
Obec nemá založený zákaznický účet WSDP
Obec, která nemá založený zákaznický účet pro bezúplatné WSDP, zašle vyplněný formulář žádosti o bezúplatné WSDP (ke stažení ZDE – Bezúplatný účet):
- K vyplnění: Obec je zařazena do veřejného rozpočtu a není organizační složkou státu, do pole Ustanovení příslušného zákona, které zakládá nárok na poskytnutí bezúplatných webových služeb dálkového přístupu je potřeba uvést: § 55 odst. 5 zák. 256/2013 Sb. (katastrální zákon).
- K zaslání žádosti se doporučuje využít datovou schránku (IDDS:uuaaatg), kdy je ale nutné žádost zaslat pouze vyplněnou v počítači (po vyplnění v počítači žádost netisknout, nepodepisovat fyzicky a neskenovat). O ověření se postará fikce podpisu při zaslání datovou schránkou. Před odesláním do DS je doporučeno zkontrolovat, zda jsou vyplněné údaje na formuláři opravdu uložené. ČÚZK občas dostává žádosti bez vyplněných údajů.
- V případě zaslání žádosti, která byla vytištěná, fyzicky podepsána a naskenována, je nutné provést autorizovanou konverzi. Další možností je zaslání žádosti poštou, v tomto případě je podmínkou úředně ověřit podpis statutárního zástupce na žádosti.
Obec má zastaralé přihlašovací údaje
Přihlašovací jméno a číslo zákaznického účtu WSDP jsou stále stejné. Pokud je k dispozici dokument s přihlašovacími identifikátory, je možné se pokusit o přihlášení do aplikace, případně o obnovu hesla – na stránce pro přihlášení kliknout na Vytvořit/obnovit zapomenuté heslo.
Pokud budou tyto pokusy neúspěšné, je potřeba:
- Zaslat ČÚZK vyplněný dokument Prokázání totožnosti podle GDPR (ke stažení ZDE). Do pole Dálkový přístup číslo uvést číslo zákaznického účtu nebo přihlašovací jméno (uživatel). Při zaslání dokumentu postupovat podle pokynů pro uživatele uvedených na 2. straně dokumentu (stejné jako u žádosti o založení zákaznického účtu). Doporučuje se využít datovou schránku (IDDS:uuaaatg).
- Poté, co tento dokument ČÚZK obdrží, doplní/aktualizuje k zákaznickému účtu kontakty pro obnovu hesla a způsob obnovy. O doplnění kontaktů bude uživatel informován. Následně si heslo obnoví sám po přihlášení do aplikace – na stránce pro přihlášení kliknout na Vytvořit/obnovit zapomenuté heslo.
Obec nemá žádné údaje k účtu WSDP
V případě, že je účet WSDP pro obec založený a není k dispozici přihlašovací jméno (uživatel), je potřeba:
- Požádat ČÚZK nejlépe přes datovou schránku (IDDS:uuaaatg) o zaslání kopie dopisu s původními přihlašovacími identifikátory (např. Žádáme Vás o opakované zaslání dopisu s přihlašovacími identifikátory k již založenému zákaznickému účtu pro bezúplatné webové služby dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí, název obce, IČ, adresa, popř. kontakt na starostu).
- Po jeho obdržení ČÚZK zašle do datové schránky požadovaný dokument. Následně obec pošle opět do datové schránky vyplněný dokument Prokázání totožnosti podle GDPR – další postup je pak stejný jako v předešlém případě.
Poznámky na závěr:
- V dopisech s přihlašovacími identifikátory je uvedeno číslo zákaznického účtu a přihlašovací jméno (uživatel) – to jsou údaje, které jsou stále platné. Dříve bylo uvedeno i heslo, tzv. pro první přihlášení, které si uživatelé museli změnit na své privátní, aby bylo možné s aplikací pracovat. Nyní je v dopisech uvedeno pouze číslo zákaznického účtu a přihlašovací jméno, heslo si uživatelé vytvářejí sami jeho obnovením (popsáno u druhého bodu výše).
- K zákaznickým účtům pro bezúplatné webové služby je přiděleno oprávnění administrace (Správa uživatelů účtu). Po přihlášení do aplikace jako základní uživatel zákaznického účtu je možné zakládat podúčty. Jednotlivé aplikace, jako je GObec, ale i CzechPoint, VITA apod., budou moci pak přistupovat k údajům KN přes svého vlastního konkrétního založeného uživatele (podúčtu). Lze tak účinně zabránit případným potížím a konfliktům při sdílení jednoho účtu WSDP několika aplikacemi!
- Kontaktní údaje na ČÚZK:
Dana Křenková
e-mail: cuzk.dpadmin@cuzk.cz
Český úřad zeměměřický a katastrální
Odbor správy dat, oddělení služeb uživatelům
Pod sídlištěm 1800/9, 18211 Praha 8
Tel: +420 284 041 554 - Děkujeme paní Daně Křenkové za ochotné poskytnutí uvedených informací!